فعال بودن در دوره ی کودکی می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی جلوگیری کند

16 آوریل 2021- محققان گفتند: فعال بودن و تناسب اندام كودكان احتمالاً باعث بهبود سلامت آنها در مراحل بعدی زندگی می شود.

یک تیم متشکل از محققان چندین دانشگاه، اعلام کرد: با فعال ماندن در دوران کودکی می توان اطمینان یافت که خطر التهاب درجه پایین در بزرگسالی در این افراد کمتر خواهد بود. التهاب طولانی مدت می تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

دکترEero Haapala ، از دانشکده علوم ورزشی و بهداشتی دانشگاهJyväskylä ، گفت: مطالعه ما نشان داد که کودکانی که از نظر جسمی تحرک بیشتری دارند و کم تحرک نیستند، دارای پروفایل التهابی سالم تری نسبت به کودکانی هستند که از نظر جسمی کمتر فعال می باشند.

نتایج ما نشان می دهد که بخشی از اثرات مثبت سطوح بالای فعالیت بدنی شدید و سطح پایین زمان کم تحرکی بر التهاب درجه پایین با تأثیرات مثبت آنها بر ترکیب بدنی توضیح داده می شود.

محققان دانشگاه فنلاند شرقی، دانشکده علوم ورزشی نروژ و دانشگاه کمبریج نیز در این تحقیق شرکت داشتند.

آنها با استفاده از داده های مطالعه فعالیت بدنی و تغذیه ی کودکان (PANIC) که در حال انجام است، ارتباط بین ورزش، رفتارهای کم تحرکی، رژیم غذایی، چربی بدنی و التهاب درجه پایین را در بین 400 کودک شش تا هشت ساله بررسی کردند.

برای ردیابی فعالیت بدنی از سنسور حرکتی و مانیتور ضربان قلب و از نشانگرهای زیستی در نمونه های خون برای اندازه گیری التهاب درجه پایین استفاده شد.

آنها دریافتند که کم تحرک ترین کودکان دارای پروفایل(ویژگی ها) التهابی ناسالمی هستند که با بزرگتر شدن، آنها را در معرض بیماری های مختلف قرار می دهد.

دکتر Haapala، گفت: پیام اصلی نتایج ما این است که افزایش فعالیت بدنی و کاهش زمان کم تحرکی در جلوگیری از التهاب درجه ی پایین از دوره ی کودکی کلیدی است. این موارد برای کودکان دارای اضافه وزن بسیار مهم است.

این یافته ها در مجله European Journal of Sport Scienceمنتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/active-children-could-prevent-type-2-diabetes-in-later-life.html